Oczami użytkowników

Użytkownik inaczej stosuje interfejs aplikacji internetowych od interfejsu oprogramowania desktopowego. Główna przyczyna leży w dostępności oprogramowania stacjonarnego, na który użytkownik, można by powiedzieć, jest skazany. W przypadku aplikacji internetowych, użytkownik może w szybkim czasie przemieszczać się z jednej strony na inną, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, wybierając tym samym subiektywnie najlepszy interfejs. Przechodzenie z jednej strony internetowej na inną zajmuje mniej czasu niż instalowanie różnego rodzaju oprogramowanie wraz z jego testowaniem przez użytkownika. Przyciągnięcie uwagi użytkownika wchodzącego na stronę internetową wymaga wielu starań projektantów interfejsu. Jednakże istnieją pewne zaobserwowane zasady wynikające z zachowań użytkowników Internetu, które pozwalają na stworzenie zestandaryzowanego profilu zachowania i wyróżnieniu tych cech, które pojawiają się najczęściej w procesie percepcji. Steve Krug wyodrębnił następujące cechy (Krug 2006):

  • § Użytkownicy nie czytają stron internetowych, tylko je przeglądają, rzucając okiem na słowa i wyrażenia przykuwające uwagę. Przeglądając stronę widzą, w które elementy mogą kliknąć, a które są tylko obrazkami. Wynika to z trzech faktów. Ludzie z reguły nie mają czasu i nie chcą czytać więcej niż jest to konieczne (wyjątkiem są strony informacyjne zawierające wiadomości, raporty lub opisy produktów). Użytkownik wie o tym, że nie musi czytać wszystkiego co znajduje się na stronie, gdyż szuka tylko potrzebnych mu informacji – w danym momencie reszta jest nieistotna. Każda osoba przeglądająca wie dokładnie jak to robić, gdyż niejednokrotnie w swoim życiu zetknęła się z przeszukiwaniem gazet, czasopism i książek. Aby użytkownikowi ułatwić skanowanie treści strony, projektanci muszą zwracać uwagę na rozmieszczenie elementów, odpowiednie wyróżnienie nagłówków oraz na zwięzłość przekazywanej informacji.
  • § Użytkownicy nie dokonują optymalnych wyborów, jedynie szukają pierwszej z rzędu opcji, która jest w stanie ich usatysfakcjonować. Projektanci natomiast myślą, że użytkownik zanim kliknie w odnośnik na stronie, przeanalizuje wszystkie dostępne opcje, wyważy je i na koniec dokona wyboru najlepszego. W rzeczywistości jest inaczej. Użytkownik skanując wzrokiem treść, przy napotkaniu na element, który mógłby spełnić jego wymagania, po prostu go klika. Takie postępowanie zawiera się w zasadzie o ograniczonej racjonalności Herberta Simona, który mówi o tym, że użytkownik poszukuje pierwszej „wystarczająco dobrej” opcji. Opisane zachowanie ma wiele zalet między innymi jest wydajniejsze oraz nie ma wielkiej szkody przy błędnym wyborze, gdyż zawsze można kliknąć wstecz (w przypadku kiedy strony ładują się wolno użytkownik musi być ostrożniejszy przy swoich wyborach). Podczas projektowania aplikacji internetowych ważne jest, aby użytkownik wiedział jaki element do czego służy. Zachowanie konwencji projektowych pozwala na szybkie poruszanie się na stronie oraz ułatwia dokonywanie właściwych wyborów.
  • § Użytkownicy Internetu postępują podobnie jak w przypadku innych rzeczy (np. urządzeń domowych) w procesie ich używania – nie zastanawiają się jak coś działa, nie czytają instrukcji, po prostu sobie radzą. Wiele osób używa witryn internetowych po swojemu, często inaczej niż zamierzył sobie to twórca. Użytkownika nie interesuje jak coś działa, jedynie jaką z tego może mieć korzyść. „Radzenie sobie” dotyczy praktycznie wszystkich użytkowników, zarówno mniej doświadczonych jak i zaawansowanych. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze dla użytkownika nie jest ważne jak coś działa, do momentu kiedy może z tego skorzystać. Każdy zawsze wymyśli swój sposób na skorzystanie z jakiegoś mechanizmu, ucząc się na własnym doświadczeniu. Po drugie, jeśli użytkownik znajdzie działające rozwiązanie, zostaje przy nim i nie szuka lepszego. Dlatego ważna jest architektura strony, która pozwoli właściwie korzystać z jej funkcjonalności, zgodnie z zamierzeniem twórców. Wówczas wtedy istnieje szansa, że użytkownicy zrozumieją ofertę witryny i będą w stanie zapanować nad jej zawartością.
  • § Użytkownicy denerwują się jeżeli nie mogą znaleźć rzeczy, której szukają. Z reguły wtedy rezygnują i idą do konkurencji, która jest o jedno kliknięcie obok (oczywiście nie zawsze jest to takie proste, bo konkurencja może być słabo wypozycjonowana w wyszukiwarce). Poza tym użytkowników drażnią wszelkie przeszkody, utrudniające dojście do poszukiwanej informacji (graficzne intro, zapowiedzi, dodatkowe instrukcje itp.). Ważnym punktem aplikacji internetowej jest wyszukiwarka dobrze widoczna, prawidłowo oznaczona i prosta w użyciu. Podczas zagłębiania się w kolejne poziomy strony internetowej, użytkownik powinien mieć możliwość aktualnego podglądu swojej pozycji na stronie, poprzez oznakowanie podstrony na której się znajduje oraz szybkiego powrotu na stronę główną.

Rozważania dotyczące tego, czy coś jest dobre czy złe w interfejsie użytkownika stało się domeną nauki Interakcja Człowiek – Komputer (ang. Human – Computer Interaction HCI). Oczywiście nie dotyczy to tylko interfejsu stron internetowych czy oprogramowania, ale interfejsu wszystkich urządzeń, maszyn oraz przedmiotów codziennego użytku. Interfejs użytkownika (wg Wikipedii) to ten element, który odpowiada za interakcję z użytkownikiem, gdyż człowiek nie ma możliwości bezpośrednio komunikować się z językiem maszyny czy oprogramowania. Nie jest trywialną rzeczą zaprojektować dialog pomiędzy człowiekiem a komputerem, który będzie w stanie zadowolić użytkownika, zaraz sprawnie obsłużyć wszystkie funkcjonalności danego oprogramowania. Wieloletnie badania nad interfejsami, w których brali udział użytkownicy pokazały, że każda osoba na swój sposób potrafi obsłużyć aplikację.

Źródło: Praca magisterska pt. „Ocena jakości zewnętrznej bogatych aplikacji internetowych typu e-commerce.” (J. Pytlik, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


5 − cztery =

moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online