Korzyści z RIA dla e-biznesu

Technologie RIA mają coraz większy wpływ na e-biznes. Korzyści odnoszą się zarówno użytkownicy, jak i sprzedawcy. Bynajmniej nie chodzi tutaj o większe zyski, które są już efektem końcowym. Na zysk przekłada się jednak wiele czynników, które można przyrównać do korzyści z zastosowanej technologii.

Główne zalety dla sprzedawców to: (Simmons 2008)

  • § Niższy współczynnik porzuceń koszyka – szybki i efektywny proces zakupowy ma wpływ na ilość sfinalizowanych transakcji. Główne przyczyny porzuceń koszyka to kłopotliwy proces zamówienia i nie wzbudzająca zaufania strona internetowa.
  • § Większa średnia zamówień oraz zwiększona ilość sprzedanych produktów – gdy użytkownicy mają do dyspozycji narzędzie pozwalające na kreację własnych produktów, kupują więcej. Poprzez połączenie produktów z ich prezentacją w określonym zastosowaniu (całości stroju, jako element kompletu), sprzedawcy mogą zwiększyć ilość zamówień.
  • § Większa lojalność klienta i jego identyfikacja z marką – dodanie narzędzi pozwalających na wygodne zakupy czyni klienta bardziej związanego ze stroną internetową sklepu, co przekłada się dłuższy czas, jaki klient spędza w sklepie, a tym samym na eksponowanie marki sklepu.
  • § Tworzenie doświadczenia związanego z marką (ang. „brand experience”) – sprzedawcy dodając do swoich sklepów unikalne elementy traktują ten kanał jako rozszerzenie istniejącego, nieinternetowego wyobrażenia o marce sklepu
  • § Mniej zwrotów towaru – lepsza prezentacja produktu, większa ich szczegółowość, narzędzia do sprawnego porównywania towaru, większa świadomość użytkowników podczas zamówienia to mniej zwrotów towaru.
  • § Szerszy cel – sprzedawcy oferujący bogate doświadczenia związane z zakupami w sklepie internetowym znacznie poszerzają ilość swoich klientów, którzy czują się podobnie, jakby byli w normalnym sklepie. Klienci widzą te same produkty w obu sklepach, bez konieczności fizycznego pobytu w sklepie.  Osoby, które do tej poru wahały się pomiędzy zakupem online, teraz mogą zobaczyć i „poczuć” produkt  zanim go zamówią, niwelując ryzyko zakupowe.

Główne korzyści z punktu widzenia użytkownika to: (Simmons 2008)

  • § W modelu RIA informacje pobierane są z serwera w zależności od czynności użytkownika. Połączenie tej możliwości ze strukturą asynchroniczną pozwala sklepowi RIA na częściowe odświeżanie danych, bez całościowego przeładowywania zawartości serwisu, pozwala użytkownikom być cały czas obecnym na stronie, której zawartość w mniejszym stopniu zależy od czasu odpowiedzi serwera.
  • § Większa ilość informacji o produkcie – bardziej interaktywne obrazy oraz treść powodują, że zakupy przez Internet stają się łatwiejsze dla użytkownika, który lepiej rozumie, co kupuje. To czyni proces zakupowy łatwiejszym oraz zmniejsza liczbę niezadowolonych klientów.
  • § Bogata strona internetowa sklepu staje się silnym kanałem interakcji klienta, który jest bardziej zaangażowany w proces zakupowy.

Dodać należy, że użytkownik, który ma możliwość szybciej poruszać się po sklepie internetowym, będzie miał szersze spojrzenie na asortyment, w ten sposób będzie mógł bardziej świadomie dokonać wyboru i być do niego przekonany.

Sklepy internetowe chcą zbliżyć zakupy dokonywane za pomocą Internetu do tych w rzeczywistości, poprzez umożliwienie jak największej liczby czynności znanych ze świata realnego dokonywać online. Ma to związek z rozwojem nowoczesnych technologii, które pozwalają na tworzenie coraz lepszej funkcjonalności. Także ważna jest interakcja pomiędzy użytkownikiem, a aplikacją, która powinna być łatwiejsza oraz budować pozytywne odczucia u klienta. Wszystkie czynności użytkownika muszą być świadome, a aplikacje bardziej stabilne. Użytkownik musi być informowany o rezultatach jego działań, poprzez automatyczną aktualizację treści w serwisie, która nie powoduje przerwania jego procesu myślenia. Wpływ na to ma także technika ładowania stron w serwisie. Łagodne przejścia, które możliwe są w bogatych aplikacjach internetowych, dają wrażenie spójności i jednolitości strony internetowej, będącej w tym momencie podobną do aplikacji desktopowych. Również poprzez multimedia takie jak dźwięk, filmy, animacje 3D na stronie internetowej, użytkownik ma wrażenie, że strona „żyje” oraz zachęca do interakcji, co jest bardzo ważne podczas budowania wizerunku marki.

Mimo szeroko dostępnej technologii Rich Internet Applications, współczesne sklepy internetowe nie wykorzystują jej wszystkich możliwości lub nieefektywnie stosują jej elementy. Niewłaściwe zaprogramowanie elementów interaktywnych powoduje spowolnienie działania aplikacji, przez co użytkownik irytuje się i opuszcza serwis. W większości serwisów, jedynym animowanym elementem jest baner, wykonany w technologii Flash, który ma za zadanie zrobić wrażenie na użytkowniku. Aplikacje internetowe (w tym także sklepy) wprowadzają jeszcze mało elementów w zakresie interakcji użytkownika z aplikacją. Sprawiają także wrażenie aplikacji niespójnych, które są dotychczas znane ze zwykłych programów komputerowych, których cechą jest kaskadowość okien. Technologia RIA daje tę możliwość, by aplikacja internetowa mogła funkcjonować jako jedno spójne okno, nie powodując przełączania zakładek i okien przeglądarki.

W ostatnim dziesięcioleciu technologie rich rozwijają się bardzo intensywnie, co powoduje chęć ich stosowania w wielu serwisach internetowych. Dąży się do tego, by użytkownik czuł się w Internecie jako członek wirtualnej przestrzeni, a nie jako odrębna osoba, która jedynie wykonuje mechaniczne czynności. Technologia musi służyć użytkownikowi, a nie użytkownik dostosowywać się do niej. Najbardziej zabiegają o to projektanci interfejsów graficznych, którzy chcą stworzyć przestrzeń internetową jako przyjazne środowisko użytkownikom. W aplikacjach internetowych jest to możliwe dzięki zastosowaniu modelu RIA, który jest bardziej elastyczny i pozwala na tworzenie zaawansowanych funkcjonalności. Obecnie, kiedy sprzęt pozwala na wydajniejsze operacje, a zużycie pamięci nie stanowi problemu, bogate aplikacje internetowe będą tworzone chętniej, szczególnie z wykorzystaniem techniki 3D. Daje to szansę sklepom internetowym na lepszą prezentację swojej oferty oraz uczynieniu ze swojego serwisu miejsca szczególnej interakcji użytkownika z aplikacją.

 

Źródło: Praca magisterska pt. „Ocena jakości zewnętrznej bogatych aplikacji internetowych typu e-commerce.” (J. Pytlik, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu 2012)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


9 × = osiemnaście

moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online moncler outlet moncler outlet online